Tuesday, June 21, 2011

20 IPTS salah guna pas lawatan pelajar disenarai hitam

GEORGETOWN: Lebih 20 Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) disenaraihitam oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN) kerana didapati menyalahgunakan pas lawatan pelajar asing. 

Ketua Sektor Operasi Unit Pemerdagangan Manusia Jabatan Imigresen, Abdul Hamid Ahmad, berkata siasatan pihaknya mendapati IPTS terbabit memberi maklumat kurang tepat berkaitan informasi pelajar asing."Dalam siasatan kami ada IPTS yang mempunyai rekod pendaftaran pelajar asing lebih daripada 1,000 orang sedangkan premis pengajian hanya mampu memuatkan 80 orang.


"Bila ditanya pihak pengurusan IPTS terbabit gagal memberi jawapan logik, kami percaya ada pihak tertentu ada yang menggunakan kolej untuk membawa warga asing yang kononnya berdaftar sebagai pelajar," katanya pada perbincangan meja bulat bengkel sistem dan prosedur penguatkuasaan pemerdangan manusia anjuran Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Pulau Pinang di sini hari ini. 

Panel lain dalam perbincangan berkenaan ialah Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Ayub Yaakob; Pengarah SPRM negeri, Datuk Latifah Md Yatim; Ketua Unit Pendakwaan Jabatan Peguam Negara Pulau Pinang, Suhaimi Ibrahim; dan Setiausaha Bahagian Anti Pemerdangan Orang KDN, Nasir Rahman Khiruddin. 

Abdul Hamid berkata, pihaknya juga mendapati beberapa IPTS dipercayai turut terbabit dalam kegiataan berkenaan dan siasatan lanjut sedang dijalankan. 

Katanya, itu adalah perniagaan yang menguntungkan dan pihaknya percaya ada pihak tertentu mempergunakan peluang ini untuk mengaut keuntungan. 
Dalam perkembangan lain, beliau berkata pihaknya baru-baru ini menghalang sekumpulan warga India yang datang ke Malaysia untuk melanjutkan pelajaran di IPTS. 

"Mereka sudah dapat kelulusan sebagai pelajar bagaimanapun mereka dihalang kerana selepas kita melakukan siasatan mendapati semua mereka tidak tahu membaca. Mereka bukan pelajar tetapi dibawa masuk oleh pihak tertentu untuk bekerja menggunakan pas pelajar," katanya. - BERNAMA 

2 comments:

AZRI on June 21, 2011 at 7:48 AM said...

utp ade dlm list ke?

Zinedine Zaiddin on June 21, 2011 at 11:31 AM said...

Harap dapat disertakan senarai IPTS yang berkenaan :D

Post a Comment

 

siswaonchat

Disclaimer

This website is not under Universiti Teknologi PETRONAS responsibility.

The materials are provided "as is" and "as available", without warranty of any kind, implied, express or statutory. The UTPdaily team and Univesiti Teknologi PETRONAS shall NOT be liable for any loss or damage caused by the usage of any information or materials obtained from this website.

Categories

UTP Daily Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template

/*VISITORS COUNTER*/ /*RELATED POST AT THE BOTTOM*/ Related Posts with Thumbnails