Monday, February 28, 2011

Sakit hati kami sebagai pelajar UTP siapa yang kisah

Assalamualaikum w.b.t

Kepada pihak2 yg terasa dirinya itu seorang pak guard UTP, sy amatlah terasa begitu kecewa dengan sikap segelintir daripada kamu. Menurut rakan saya, segelintir itu adalah kpada pak guard UTP yg baru shaja dilantik tahun nie. Apa yg mebuatkan saya juga warga2 UTP yg lain sakit hati dengan mereka nie adalah sikap suka saman menyaman tanpa belas kasihan.

Baru2 ini ada saya terlihat bahawa beberapa kereta disaman kerana meletakkan kenderaan ditempat yg salah, yakni disekitar academic building. Jelas sekali yg membuatkan sy agak terkejut adalah, kerete staff juga disaman. Agk terkejut juga sy. Sejak bila lah undang2 baru telah digubah di mana staffs juga harus disaman. Wallahualam. Di sini terdetik di hati sy apakah benar UTP sudah lagi tidak berduit dan di manakah duit saman itu disalurkan. Sehinggakan aslkan kenderaan itu berenjin, dan bernombor pendaftaran. jika didapati bersalah, harus lah disaman.Basikal2 sy tengok lagi bersahaja parking di belakang blok akademik tp tiada tindakan diambil seperti menyaman menyita clamp dan sebagainya.

Selain itu, sy juga tersentak dengan tindakan pak guard yg berjaga di pintu masuk UTP, mereka juga bertindak mengikut hawa nafsu. sesuka hati untuk menyaman. Sedangkan jika tidak silap sy, mereka yg didapati bersalah harus diberi amaran pertama dan kedua sebelum tindakan tata tertib diambil. Correct me if im wrong. Hal ini tercatit di dalam buku tata tertib bwarna PINK yg diberikan kepada setiap pelajar. Apa yg dilakukan beliau ini jelas tidak mengikut apa yg ditetapkan kerana terdapat 2 rakan saya yg disaman kerana tidak memiliki pas kenderaan. Sedangkan kenderaan itu baru sahaja dibawa masuk UTP dan masih belum sempat didaftarkan atau sedang di dalam proses pendaftaran. Walhal, mereka sudah memberikan alasan tersebut dan adalah munasabah alasan tersebut tetapi tiada keadilan yg mereka terima. Mereka terus disaman. Terdapat pelbagai luahan telah dikemukan mereka di dalam FACEBOOK dan juga BLOG. hal ini demikian kerana mereka tidak berkuasa untuk menyuarakan pendapat mereka di tempat yg betul. Dan untuk mengumpulkan kuasa suara pelajar UTP adalah amat mustahil jika mereka tidak mendapat bantuan daripada pihak MPPUTP.

Seterusnya, ingin juga saya mengemukan bukti kukuh dimana amat lah marah dan tidak puas hati warga UTP terutamanya student apabila mereka disaman ditempat yg amatlah jelas dibenarkan mereka untuk meletakkan motor mereka. Yakni dibelakang Blok 20. Di mana jelas di situ memaparkan papan tanda "Dilarang Masuk kecuali kenderaan penyelengaraan dan motorsikal" dan yang amat sadis sekali adalah motor2 tersebut disaman betul2 dipetak motorsikal yg disediakan. Saya juga hampir menjadi mangsa tetapi kerana saya datang sebaik shaja proses menyaman tersebut selesai, jadi sy telah mengalihkan motor sy ke tempat yg lain. Tetapi ketika itu dapat sy melihat seorang siswi yg terduduk di atas motorsikalnya dengan air wajah yg begitu sedih dan kecewa kerana jika diambil kira dia disaman jelas ditempat yg salah di mana motorsikal dibenarkan parking di situ.

Apa yang cuba saya ketengahkan di sini adalah untuk meluahkan isi hati sebagai seorang student UTP. Dimana sebuah universiti yg boleh dianggap bertaraf IPTS dan semestinya yuran pengajian yg begitu tinggi untuk kami meneruskan pengajian di sini. Tambahan pula, Pocket money yg disediakan pihak penaja seperti PETRONAS, MARA, JPA, PTPTN dan sebagainya adalah sekadar cukup makan sahaja dan sesetengah juga masuk tanpa mempunyai tarikh tetap. Jusretu itu, sy juga berharap agar pihak sewajarnya seperti MPPUTP tampil mewakili pelajar UTP seperti sya..

Sekian,
Wassalam.

p/s : Bukan berniat untuk melawan undang2 :)
<span> </span>Tag la yg bkenaan :p

25 comments:

Hazwan on February 28, 2011 at 8:05 PM said...

tahniah atas keberanian anda..MPPUTP, sila bantu mereka2 yg dizalimi ini...

Hamzah Bin Nawawi on February 28, 2011 at 8:13 PM said...

insyaallah, terima kasih kepada utpdaily dan hazwan arif. perkara ini akan dibawa ke pihak yang berkenaan. dan dari pihak MPP kita akan usahakan sesuatu bagi menjernihkan keadaan.

Apis on March 1, 2011 at 1:36 AM said...

setuju.kereta bukan student punye(xde sticker.maybe abg kopetro or kafe) pon kene saman.

ain on March 1, 2011 at 8:32 PM said...

Aku cadangkan gak klau bole, kt krtas sman 2, 2lis nama pak guard yg sman 2.. jika ddapati dia mmg bsala, bole lah kita trace n ambil tndakan tatatertib n sbagai nya.. :) abg hamzah, concern please :D

Syafiq Afandi on March 2, 2011 at 1:23 AM said...

bru je kena saman last week kat poket c.. hehhee

Anonymous said...

kesian penunggang basikal...

Anonymous said...

MPPUTP tgh tidur.

Anonymous said...

Ada sorang pak guard GEMUK kat pintu gate mmg menyampah. Bersikap biadap dan berkasar macam mau bergaduh.

Anonymous said...

Sikap Pak guard yg biadap dan kasar semakin menjadi-jadi. MPP tolong la ambil tindakan sikit. Semalam bukan main lagi marah orang. Ku cuba nego baik2, dia pula yg bertindak keras. Dahlah ni kesalahan pertama ku. Warning pun takde, kluar saman terus. Ku tak puas hati. MPP tolong buat kerja cikit. Ada sebabnya saya undi utk anda.

Anonymous said...

tak semua security teruk.
ada ja yang tunjuk peace!
ada ja yg senyum lebar

perangai student pn kadang-kadang cam teruk jgk. panggil security "Fuck Guard"
rambut panjang
pakai selipar
tshirt tak berkolar
jangan marah security klu derg saman korang


tappiii kes yg saman motor tuh memg tak patut la! klu dh kata motor leh masuk, apasal nk saman?

MPP snyap gila la sem ni. Jangan hanya bermulut semanis tebu di kala manifesto sahaja.
Aku benci orang tak buat kerja ni.
Dah rasa layak nak jadi pemimpin, jadi pemimpin betul2. kalau rasa tak layak, jangan mengada-ngada promote diri suruh orang vote.

sekian. terima kasih.

Anonymous said...

betulkah UTP skarang da tak de duit.... ataupun cube korg siasat... mane la tau kalau setiap pak guard yg kluarkan surat saman mgkin die dapat komisyen 5% ke...... tu yg dia semangat saman org tu...

-Shahril-

Anonymous said...

pak guard ni berani sbb org xtahu die yg tulis saman...
setuju jugak cadangan supaya nama pak gurad tu ditulis sekali atas kertas saman untuk apa2 tindakan/rujukan.

Anonymous said...

sampai bila la pakgad utp akan matang dan paham betul undang2.. :)=

Anonymous said...

Pak Gad kt pintu UTP pn x mesra kot skang...
ak x kesah diorg nk jd x mesra ngn ak..
ak x peduli pn...

nie klu family ak dtg smpi kta lps nie xmo msk UTP..suh ak lak kuar jmpe diorg...sbb pe..PAK GAD mka kerek..sume org dy igt student kot..

ak tau diorg wt keje diorg tp consider laa...
mna tau org datan nk smayang k nk jenguk anak k

mesra laa sket wat keja...
even ngn student pn xde msalah mesra...

sblm saman tahan..datang kat kete muka senyum..
ty sbb pe wat gini..pastue mntk maaf kata trpaksa saman..kan mesra...ak pn leh terima cmtue..

nie x pepasal kena tengking pastu bg saman...
diorg tensyen, kta tensyen, sume tensyen...
cmne nak idup happy...-.-'

Anonymous said...

Isu nie xkan selesai slagi xda pihak yg ambil tndakan secepat mngkin ---> MPPUTP.

N satu lg, ak xtau la btol ke x yg MPP nie, depa kta depa slalu sibuk. klau betul, kita je yg xnmpak sebab kita xtau apa yg MPP dh bela nasib kita sbgai students. =)

Anonymous said...

pak guard ada tulis nombor ID depa dalam setiap saman, dan memang dorang dapat komisyen dengan saman2 tu! Sebab tu mmg ada ID depa tulis kat dalam saman tu, sapa yg kena sama sila check!!

kawan aku dulu masa bulan jan baru bawak keta, dan baru smggu di UTP, keta dah kena saman sebab xde sticker! yg paling menyedihkan, pak guard ni datang check dekat parking V2!! dia cari keta yg xdak sticker nak saman.

yg paling geram sekali, kawan aku tu xleh nak apply lagi sticker sebab xcukup satu dokumen (geran kot klu xsilap) tuk apply sticker. Nak saman pun pada2 la woi! nak makan duit haram ka!

Anonymous said...

pak guard saman ekor ...
tiada pengesahan atau tandatangan pesalah ...
boleh dipersoalkan dan dibantah saman tu sebab tak cuk0p prosedur ...
sepatutnya, diorang kene tunggu pesalah kembali ke kenderaan sebelum menyaman ... baru la buat kerja namanya ... ni tak ... da mcm AL0NG letak fliers kat kete student ....

Anonymous said...

salam,

ak pon mmg kdg2 marah kt pak guard, tp xde la
smpai nk tulis n then post kt blog,fb etc..

klu korang jd pak guard ape perasaan korang klu
bdk2 buat cm ni..x pikir ke..come on la

sembang kite2 suda..lg pon bkn smue pak guard mcm tu kn?

ehh x phm ngn budak utp ni kdg
blaja da pndai da mikir tu bodo

esk lusa klu pak guard yg sempoi2 smue da angin diorng plk nk saman smue student
phm2 la..

Anonymous said...

aku sokong budak ats ni

sepatut nya x perlu la smpai nk post bnde2 mcm ni
nk marah marah sekalipon jgn nk ikut kpale sgt

klu da marah
report je la kt MPP
x pon pg je sound pak guard tu dpn2 !

EE student said...

aku pernah kena herdik dgn pak gad sbb mempersoalkan saman tu. Siap sruh aku jumpe rektor UTP dan sruh aku bagitau alasan aku kat rektor. Tp pak gad tu dh lame aku xjumpe. Dh kena pecat atau naik pangkat.

Anonymous said...

Tp ak stuju ngan student yg wat article kt ats nie, sbb dia yg brani tampil la kta ada yg skong dan ada yg bntah. tngok feedback2 kowang pon bole nmpk, rmai yg stuju article kt ats nie. tp xda sowang pon yg brani bngkit kcuali dia. klau xda dia, kowang mcm mna skrang ??? ak TRIMA KASIH kt writer article nie, dia antra yg brani ke depan. Lg pun dh terang lg bersuluh article nie mnyebut, SEGELINTIR pak guard. so mmg dia x assume smua la...

Anonymous said...

aku xpuas ati gk ngn pakgad. xde wat slh ape xpsal2 nk tengking org. 2kali plak tuh carik psal ngn aku.mula2 msok utp bru smpai dr kg, dia tnya mna kad matrik, aku xbwk kuaq sesiap..pstu da tnjuk, bleh plak dia xcaye, nk tgk dkt2 tkot aku mnipu. xpe lagik..pastu aku kuaq g mkn plak,.msok blk, mmg kali nih aku tnjuk kad matrik sesiap, pastu bleh plak dia tengking mna sticker kereta???!!! aku ngn mmbe kt sblh da plek da, tgk sticker ada ja, pastu bleh dia wat muka bodo ja pas ktorg ckp tuh ha sticker. siap tnjuk2 lgik. pastu dia bleh wat bdo.gile ah mmg hangin satu bdn aku dbuatnya sbb xpsal2 kne tengking gtu. tp aku xkate sume pakgad..ade yg ok..kta bg slm, angkt tgn sume, dia pon snyum blk..tp tuhla, ade sgelintir yg mmbusukkn nma pakgad tuh. pape hal pon,org yg brtggjwb, tegurla mna yg ptot..kta respek dorg, dorg pon kne la respek kta..ye x..

-anti pakgad keding yg perang xpsal2-

Anonymous said...

tak semua oarng sempurna,,,segelintir pak guard pun ada yang bodoh tak guna akal bertindak dan segelintir student pun ada yng bodoh tak guna akal dalam bertindak...


semua manusia tak sempurna,,.,,,tak gitu...

Anonymous said...

celake pak gad utp yg amek kesempatan.....yg ok cnthnye pak gad yg slalu snyum kat main entrance utp(antara yg ak nmpak ok). yg imba cam celake

Anonymous said...

ak baru kena saman gurd masa masuk gate td! fuck betul. baru jer lg dh kena saman! GO TO HELL UTP! baya mahal2 staf bangang tahap kerbau! sorry to say UTP no class!

Post a Comment

 

siswaonchat

Disclaimer

This website is not under Universiti Teknologi PETRONAS responsibility.

The materials are provided "as is" and "as available", without warranty of any kind, implied, express or statutory. The UTPdaily team and Univesiti Teknologi PETRONAS shall NOT be liable for any loss or damage caused by the usage of any information or materials obtained from this website.

Categories

UTP Daily Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template

/*VISITORS COUNTER*/ /*RELATED POST AT THE BOTTOM*/ Related Posts with Thumbnails