Saturday, February 5, 2011

Masukkan Gerakan Mahasiswa dalam Sejarah Malaysia



PADA 29 Januari lalu, saya diberi penghormatan merasmikan Sambutan Ulang Tahun Ke-50 Persatuan Kebangsaan Pelajar-pelajar Islam Malaysia (PKPIM) di Kolej 12, Universiti Malaya (UM). PKPIM adalah wadah gerakan pelajar Islam negara terulung dan antara badan gabungan Majlis Belia Malaysia (MBM) yang paling aktif.
Saya antara ramai aktivis yang mendapat manfaat pendidikan dan latihan gerakan perjuangan dari segi idealisme, aktivisme dan intelektualisme daripada PKPIM. Saya mengikuti tarbiyahnya sejak di The Malay College Kuala Kangsar (MCKK), dari tingkatan tiga, dengan mengikuti program Kesatuan Pelajar Islam Perak (KPIP), iaitu badan gabungan PKPIM, sehingga menjadi Penolong Setiausaha Agung KPIP Cawangan Kuala Kangsar ketika di tingkatan enam atas.
Saifuddin Abdullah
Penglibatan dengan PKPIM diteruskan semasa menuntut di UM, dengan menjadi Ahli Jawatankuasa sehingga Timbalan Presidennya. Selepas itu, saya diamanahkan sebagai Presiden/Pengasas badan gabungannya, iaitu Ikatan Pengkajian Islam Pahang (IKATAN). Selanjutnya, saya mewakilinya ke MBM sebagai Ahli Dewan Tertinggi, Setiausaha Agung dan Presiden.
Sejarah PKPIM dilakarkan dengan baik dalam buku tulisan Mohd Hilmi Ramli & Yusni Yussof (2009), PKPIM 5 Dasawarsa. Ia menggariskan objektifnya, budaya gerakan yang diamalkan dan orientasi gerakan yang menjadi kerangka gerak kerjanya. Ia juga menganalisis setiap satu daripada lima dasawarsanya, termasuk kejayaan yang diraihnya dan tribulasi yang diharunginya.
Menurut Datuk Dr. Siddiq Fadhil, mantan Presiden PKPIM dan ABIM, PKPIM punya komitmen perjuangan Islamiyah dan cita-cita harakah yang tinggi, yang berasaskan ajaran al-Quran dan Sunnah, serta ketangkasan menangani tuntutan zaman dengan menggarap dinamika kemahasiswaan yang bersemangat waja dan bertenaga raksasa.
PKPIM tidak datang dari kerajaan, tetapi sebaliknya datang dari kerakyatan, iaitu generasi yang tercerah, yang merupakan elemen yang sedar dari masyarakatnya, dan yang menjadi ejen perubahan yang bersifat transformatif.
PKPIM telah melahirkan seangkatan pemimpin masyarakat dalam pelbagai bidang: politik, pentadbiran, pengurusan, perniagaan, perbankan, pendidikan, profesional, media, kesukarelaan, masyarakat sivil dan sebagainya.
PKPIM adalah sebahagian daripada gerakan mahasiswa/belia yang telah memainkan peranan dan memberikan sumbangan yang besar terhadap pembangunan negara dalam pelbagai bidang. Justeru, sudah sampai masanya ahli-ahli sejarah memasukkannya dalam penulisan sejarah Malaysia.
Gerakan mahasiswa/belia telah memberikan sumbangan yang besar dalam pelbagai bidang pembangunan negara, iaitu daripada bakti yang dicurahkan secara kesukarelaan.
Di samping itu, ia juga menggunakan orientasi advokasi, iaitu dengan bersuara, menyampaikan pandangan, mempengaruhi pendapat khalayak serta menggerakkan dan melahirkan atau menyebabkan lahirnya beberapa dasar dan program pembangunan negara. Antaranya ialah:
* Cadangan mewujudkan Dasar Belia Negara pada 1985 dikemukakan oleh MBM ketika masih dianggotai oleh Persatuan Kebangsaan Pelajar Malaysia (PKPM).
* Penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di Universiti Malaya digerakkan, antara lain, oleh Persatuan Bahasa Melayu Universiti Malaya .
* Idea penubuhan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) diutarakan, antaranya, oleh PBMUM dan PKPIM.
* Penyediaan biasiswa dan bantuan kewangan serta kelas bimbingan untuk pelajar Melayu, dan kini diterjemahkan sebagai sistem baucer kelas bimbingan, dicetuskan oleh Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS).
* Penubuhan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dan Bank Islam mula-mula dicadangkan oleh PKPIM dan Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM).
* Dasar penerapan nilai-nilai Islam adalah sambutan kerajaan terhadap gerakan dakwah oleh belia dan mahasiswa Islam yang dipelopori PKPIM, ABIM dan Persatuan Mahasiswa Islam (PMI) di universiti-universiti.
* Pindaan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) pada tahun 2009 banyak digerakkan oleh pelbagai organisasi mahasiswa dan belia, termasuk PKPIM sebagai yang paling lama dan konsisten memperjuangkannya.
* Dasar kerajaan terhadap Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) yang diumumkan pada bulan Julai 2009, antara lain, terdapat saham perjuangan mahasiswa dalamnya.
Malangnya, peranan dan sumbangan itu tidak dimasukkan sebagai sebahagian daripada sejarah Malaysia. Malahan, terdapat pihak tertentu yang menafikan peranan dan sumbangan tersebut. Contohnya, terdapat pihak yang melabelkan sesetengah aktivis mahasiswa/belia sebagai trouble makers, memperlekehkan mahasiswa/belia, tidak mengiktiraf suara dan bakat mahasiswa/belia dan sebagainya.
Perkara ini mesti dibetulkan dan direkodkan dengan tepat. Bagi memulakan inisiatif memasukkan peranan dan sumbangan gerakan mahasiswa/belia dalam sejarah Malaysia, saya telah mengumumkan projek Penulisan Sejarah Gerakan Mahasiswa/Belia. Ia diketuai oleh Prof. Dr. Mohd Redzuan Othman, Dekan Fakulti Sastera dan Sains Sosial, Universiti Malaya. Beliau akan mencadangkan ahli-ahli panel projek tersebut, kandungan projek, tempoh masa projek dan peruntukan yang diperlukan.
Projek ini adalah sebahagian daripada langkah kerajaan mengiktiraf peranan dan sumbangan gerakan mahasiswa/belia; serta memotivasi gerakan mahasiswa/belia hari ini dan akan datang untuk meneruskan perjuangan pembangunan negara.
Datuk Saifuddin Abdullah
ialah Timbalan Menteri Pengajian Tinggi

0 comments:

Post a Comment

 

siswaonchat

Disclaimer

This website is not under Universiti Teknologi PETRONAS responsibility.

The materials are provided "as is" and "as available", without warranty of any kind, implied, express or statutory. The UTPdaily team and Univesiti Teknologi PETRONAS shall NOT be liable for any loss or damage caused by the usage of any information or materials obtained from this website.

Categories

UTP Daily Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template

/*VISITORS COUNTER*/ /*RELATED POST AT THE BOTTOM*/ Related Posts with Thumbnails