Tuesday, October 5, 2010

Presiden RM ke konsert NGC malam ini?

Ikuti penjelasan rasmi beliau berkenaan Green Concert pada malam ini di Blog rasmi Presiden Rakan Masjid. http://secebiscoretan.blogspot.com/



 

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wrt

---Sekarang jam menunjukkan angka 2.42pg, niat hati ingin meneruskan study subjek Transport Phenomena yang menjadi cabaran hebat buat pelajar2 Chemical Engineering memandangkan ini sahaja masa yang ana ada sepanjang hari ini. Namun, ALLAH bukakan hati dan memberikan ana arah untuk menjawab sedikit sebanyak komen yang diberikan sahabat2 terhadap posting yang baru sahaja ana paparkan kepada umum pagi tadi.

Alhamdulillah, banyak komen yang diterima oleh ana melalui sahabat2 terhadap posting yang ana utarakan sebelum ini.

"Sebenarnya majoriti daripada persoalan yang diutarakan telah ana jelaskan dengan panjang lebar sebelum ini. Namun, mungkin kerana pihak sahabat2 yang tidak membaca keseluruhan mesej yang dipaparkan menyebabkan kekeliruan ini. Atau mungkin juga kerana kekurangan ana dalam penulisan sehingga menyebabkan berlakukan salah faham dan kekeliruan di pihak sahabat2 sekalian"

"Harapan ana untuk posting pada kali ini; Semoga sahabat2 baca dan nilailah dengan teliti sebelum memberikan sebarang komen untuk mengelakkan pertikaian yang berterusan daripada mana2 pihak. Diulang; baca semuanya dan telitilah"


Untuk kali ini, ana tidak memilih untuk menjawab segala persolan yang diutarakan. Cukuplah ana menjelaskan isu yang ditimbulkan oleh Choir Group melalui komentar tadi memandangkan terdapat kekeliruan yang sangat jelas di situ. Untuk soalan2 dan beberapa pandangan yang dilontarkan sahabat2 yang lain akan ana jelaskan pada masa-masa yang akan datang. Insya-Allah.




CHOIR HANYA DI AWAL MAJLIS??? as salah sorg ahli UTP CHOIR GROUP.. terasa macam kami dihina pulak..dah taw xnk ade pempuan nyanyi..kenape perlu invite kami dari choir group??kami xmeminta2 untuk perform..kami diinvite..lagi skali saya tegaskan DI INVITE! kami xmintak pape bayaran ataw ape pown..tp cara awak ckp tentang choir hanya di awal majlis seolah2 membayangkan yg UTP choir group ni adalah 1 kumpulan yg rosak akhlaknya dan xsepatotnya perform pown on dat nyte..
RMUTP: RMUTP tidak pernah menghina mana2 pihak.
"Terutamnya usaha2 murni Choir Group. Melalui perbincangan, kami sedia maklum bahawa bukan sahaja Choir Group, bahkan Nasyid band dan Euphonious band tiada langsung yang menerima bayaran. Satu pujian diberikan atas usaha murni untuk menolong menyedarkan warga kampus dalam aspek alam sekitar dan donation drive"

lagu2 yang ditonjolkan pada malam NGC nnt sesetengahnya kurang elok untuk dipertontonkan...lagu2 yang terlalu berentak rock...tetapi masih diluluskan oleh pihak2 tertentu...tetapi kami yang menyanyikan lagu2 berunsur "green" hanya dipandang sebelah mata...
RMUTP: Mungkin lebih sesuai dibincangkan isu ini dengan pihak penganjur

jika pihak RMUTP rasa kami tidak layak atau kami kumpulan yang boleh merosakkan akhlak para pelajar UTP,,,kami sedia berundur diri...kami tidak pernah hadap (maaf agak kasar bahasa) utk membuat persembahan di NGC...
RMUTP; Kami meraikan usaha2 murni ini dan tiada langsung statement ana mengharamkan @ menyatakan bahawa kami tidak merestui Choir.
"Sejujurnya ana memahami dan dapat meneka kenapa isu ini timbul. Mungkin kerana resolusi yang dicapai antara RMUTP dan Green Concert yang dinyatakan dalam posting sebelum ini yang tidak menyatakan sebab2 resolusi itu dicapai"
Ana mengakui mungkin kerana tiada sebarang penjelasan diberikan oleh RMUTP untuk isu ini, maka timbul kekeliruan di pihak Choir. Ini adalah penjelasan rasmi ana sebagai Presiden RMUTP dalam isu ini;
Menurut kaedah fiqh, koir adalah dibenarkan mengikut sesetengah pendapat Ulama' besar  yang mursyid. Dalam isu NGC kita mengambil kaedah "sekiranya tidak dapat ambil semua, maka jgn tinggal semua", bukannya kaedah "Sesuatu yang halal bercampur dengan haram akan menjadi haram". Kaedah ini adalah terlalu panjang jika dibahaskan di sini. 
"Di pihak RMUTP, kami melihat Choir tidak haram atas alasan suara perempuan ditenggelamkan oleh lelaki dengan menghilangkan possibility syahwat dan sebagainya dengan gabungan suara lelaki yang turut membuat persembahan di hadapan lelaki" 
Maka RMUTP mengambil pendapat ulama' yang menerima hukum Choir adalah harus dan bukannya haram. Isu ini telah kami bincangkan secara panjang lebar bersama ulama'2 besar dalam negara sebelum kami bersetuju dengan pendekatan NGC menggunakan Choir.

jika itu dijadikan alasan supaya kami hanya dibenarkan membuat persembahan di awal konsert,,,itu sememangnya sangat tidak adil..
RMUTP: Resolusi yang dibuat untuk koir membuat persembahan di awal majlis tidak berkaitan langsung dgn pengaruh RMUTP.
"Itu hnyalah resolusi yang dicadangkan pihak Green Concert untuk melancarkan majlis dan memastikan maslis dimulakan dalam keadaan baik dan terkawal.  RMUTP hanya bertindak untuk bersetuju atas resolusi yang dicadangkan pihak Green Concert ini. Adalah timbul sedikit kerisauan sekiranya majlis tiba2 dimulakan dengan music rock dan sebagainya yang akan mempengaruhi perjalanan majlis sehingga akhirnya" 
Maka perlu dalam Green Concert dimulakn dengan persembahan harmoni dan neutral. Tambahan pula, bukankah kebiasaannya persembahan koir itu diawal majlis?

lebih2 lagi kami seolah2 tidak dianggap sebagai peserta dimana kami tidak dibenarkan membuat persembahan di atas pentas...
RMUTP: Soalan ini juga kepada pihak penganjur. Mungkin kerana untuk memberikan keselesaan kepada pihak koir @ kelicinan perjalanan majlis. Tetapi tidak silap ana, setakat persembahan yang dijalankan di Chanselor Hall yang pernah ana hadiri dibuat di bawah kan? Atas stage Choir sendiri....  Maaf sekiranya ana silap kerana ana tidak arif dalam bidang ini.

kami sebagai pasukan koir tidaklah sebegitu naif dan bodoh untuk menerima undangan untuk membuat persembahan jika kami tahu konsert yang akan diadakan adelah berbentuk hedonisme...kami masih berpegang pada ajaran ISLAM...dan kami tidak pernah menggalakkan konsert yang boleh melalaikan para pelajar.
RMUTP: Alhamdulillah. Ana gembira dengan statement ini. Salah seorang sahabat karib ana, Zaim Rosli juga menganggotai Choir UTP dan ana turut menontonnya. Ana memahami. 
"Cuma insya-Allah, dengan statement enta yang amat menggembirakan itu ana rasakan tidak salah sekiranya ana membangkitkan satu isu dengan kefahaman enta. Koir UTP bagus dah, cuma kalu boleh jarakkanlah lebih sedikit antara lelaki dan perempuan dlm persembahan antum supaya lebih manis dan menambahkan seri untuk persembahan Choir antum"
:-)
Insya-Allah, ana yakin hal ini dapat diatasi dan diterima dengan jayanya oleh pihak Choir Group.
Terima kasih juga dengan statement enta bahawa pihak Choir UTP tidak sekali-kali mengikuti konsert hedonisme untuk melakukan persembahan. Bahkan pihak enta juga dengan jujurnya menyatakan bahawa antum berpegang dengan ajaran Islam yang kukuh.

"Sebenarnya sehingga ke hari ini, tiada seorang pun daripada pihak NGC yang berjaya meyakinkan ana untuk pergi ke konsert ini. Namun tahniah ana ucapkan kepada enta. Enta berjaya meyakinkan ana dengan komitmen antum dalam membawa konsert ini mengikut apa yang digariskan Islam"

Maka dengan ini ana mengumumkan bahawa;
"Ana akan hadir pada Green Concert pada malam ini" dengan mengharapkan semoga segala yang dirancang oleh semua pihak berlangsung dengan jayanya"
Tentunya ini adalah kenyataan tergempar daripada RMUTP memandangkan pendirian RMUTP sebelum ini yang tidak akan pergi ke konsert2 apatah lagi dimulakan dengan statement rasmi daripada Presiden RMUTP sendiri pada hari ini.

Kesimpulan

Akhir kalam, ana berdoa semoga segala perancangan yang dibincangkan sebelum ini antara RMUTP dan Green Concert akan berjaya dijalankan dengan jayanya pada malam ini. Kepada pihak penganjur dan artis yang melakukan persembahan; Kepercayaan telah diberikan untuk menyaksikan konsert ini berjalan dengan jayanya yang diharapkan akan memuaskan hati semua pihak.

Semoga pihak Green Concert berjaya menjadikan segala perancangan yang dipersetujui ini dicapai dan seterusnya hasrat untuk menjadikan Green Concert sebagai 'konsert contoh' berjaya dijayakan.
Amin

Ingatan Ikhlas,
Mohamad Hafizi bin Zakria
Presiden,
RMUTP 2010/2011

"Dalam apa tindakan,dahulukan perintah Tuhanmu"


0 comments:

Post a Comment

 

siswaonchat

Disclaimer

This website is not under Universiti Teknologi PETRONAS responsibility.

The materials are provided "as is" and "as available", without warranty of any kind, implied, express or statutory. The UTPdaily team and Univesiti Teknologi PETRONAS shall NOT be liable for any loss or damage caused by the usage of any information or materials obtained from this website.

Categories

UTP Daily Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template

/*VISITORS COUNTER*/ /*RELATED POST AT THE BOTTOM*/ Related Posts with Thumbnails