Sunday, October 3, 2010

Kenyataan Rasmi Presiden RMUTP: Konsert Hedonisme; Green Concert

Assalamualaikum wrt

Memahami bahawa tumpuan mata seluruh warga kampus sekarang sedang tertumpu kepada konsert hedonisme yang akan berlangsung dalam masa terdekat, RMUTP mengambil langkah untuk membangkitkan isu ini untuk perhatian warga kampus. Pada bulan ini sahaja, 3 konsert akan diadakan di UTP; Sesuatu yang agak membimbangkan sekiranya diperhalusi daripada aspek perkembangan intelektual kampus.


Timbul rasa keperluan di pihak RMUTP untuk memberikan sedikit komentar berkenaan isu yang hangat ini.


"Fokus utama pada kali ini tentulah konsert pertama yang akan diadakan semester ini, Green Concert yang akan dianjurkan oleh NGC pada hari esok, 6 Oktober 2010 (Selasa)"



Pendirian RMUTP


Perlu difahami dengan sejelas-jelasnya bahawa RMUTP tidak sekali-kali menggunakan pendekatan busy body dan suka mengacau mana-mana pihak. RMUTP adalah sebuah pertubuhan profesional yang turut menganjurkan aktiviti-aktiviti yang melibatkan semua warga kampus UTP tanpa mengira bangsa dan agama. Kami memahami betapa penatnya dalam penganjuran mana-mana event dan menghargai segala penat lelah yang telah diberikan oleh pihak penganjur konsert.


"RMUTP juga bukan tempat menghukum tetapi tempat untuk memberikan pemahaman kepada warga kampus dan menjaga kebajikan warga Muslim di UTP"

"Tidak semua pihak memahami Islam sepenuhnya, maka menjadi tanggungjawab kepada sesiapa/golongan yang diberikan kelebihan kefahaman daripada Allah Taala untuk menyampaikannya kepada umum" 


Sabda Rasulullah saw; 
"Sampaikanlah daripada aku walaupun sepotong ayat"

Firman Allah Taala; 
Hendaklah ada satu golongan di antara kamu yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah daripada kemungkaran. Dan mereka itulah orang-orang yang beruntung (Surah al-Imran; 104)


Hubungan Dingin RMUTP-Penganjur Event-event Hedonisme?

Suatu ketika dahulu, ana sendiri tertanya-tanya kenapakah poster RMUTP pernah dikoyakkan, diconteng dan sebagainya. Kenapa pula poster event-event hedonisme dibuang dalam tong sampah, diboikot dan sebagainya.


"Timbul persolan, pihak manakah yang sebenarnya terlibat dalam hal ini?"

"Wujudkah perasaan benci dalam diri kedua-dua belah pihak? Benarkah wujudnya RM Phobia di UTP? Benarkah RM memboikot 100% event-event hedonisme di UTP?"


Sedarkah semua warga kampus bahawa tidak ada mana-mana pihak pun daripada RMUTP @ penganjur event-event hedonisme yang bertindak seperti perkara yang dinyatakan di atas? Realitinya, hampir setiap event hedonisme, RMUTP mengambil pendekatan untuk duduk semeja dan mencari penyelesaian melalui  titik persamaan yang wujud bagi kedua-dua belah pihak.

"RMUTP pada kepimpinan kali ini ingin mengambil pendekatan untuk memaklumkan kepada umum mengenai pendekatan dan inisiatif yang telah dan akan diambil oleh RMUTP dalam isu hedonisme melalui posting ini. Insya-ALLAH"

Pada kepimpinan kali ini, RMUTP telah mengambil inisiatif dengan menganjurkan meeting bersama Majlis Tertinggi Talent Search, Music Persuit, Euphonious dan yang terbaru Green Concert. Tidak lupa juga bersama Konsert Convofair dalam masa terdekat.


Majoriti daripada warga kampus tidak mengetahui hal ini dan mengambil jalan mudah dengan mengatakan RMUTP bermusuhan dengan pihak-pihak yang terbabit. Namun, realiti sebenarnya, kami duduk semeja berbincang, makan semeja dan bersenda gurau dalam mencari penyelesaian terhadap segala permasalahan yang melanda. 

"Sebarang spekulasi mengenai hubungan dingin antara kedua-dua belah pihak, pendekatan RMUTP yang tidak mesra dan menentang adalah sama sekali tidak tepat dan berdasarkan kepada ketidakfahaman warga kampus sahaja"

Berikut ana maklumkan antara resolusi Meeting yang dijalankan antara RMUTP dan konsert-konsert hedonisme yang ana pernah pengerusikan.

Talent Search 2009
  • Pemisahan tempat duduk antara lelaki dan perempuan
  • Penetapan guideline pemakaian yang sopan terhadap peserta dan artis
  • Kawalan Majlis dari pihak Talent Search
  • Pengerusi akan memaklumkan pemisahan lelaki dan perempuan

Euphonious 2010

  • Kawalan suasanan konsert daripada pihak Euphonious
  • Pengedaran flyers daripada Rakan Masjid dalam memberi pendidikan kepada warga kampus
  • Pendidikan Rakan Masjid melalui perkongsian di cafe-cafe patut diteruskan
  • Perubahan sedikit demi sedikit daripada pihak Euphonious

Music Persuit 2010










  • Penyediaan tempat duduk khas untuk penonton lelaki, perempuan dan keluarga
  • Update progress daripada pihak RMUTP dan Music Persuit yang berterusan
  • Penggunaan tema "Motivation" dalam aktiviti Music Persuit
  • Penyediaan guideline pemakaian peserta dan artis
  • Kawalan lagu dan suasana konsert daripada HICOM Music Persuit

Green Concert 2010


DSC_9805.JPGDSC_9784.JPG

  • Pemisahan tempat lelaki dan perempuan
  • Kawalan lagu dan persembahan daripada HICOM Green Concert
  • Penggunaan hanya tema "hijau" dan "ketuhanan" dalam persembahan
  • Persembahan Koir hanya di awal majlis
  • Majlis tidak menggangu waktu solat
  • Hanya artis lelaki yang bertindak sebagai vocalist.
  • Lagu yang disampaikan sepanjang konsert tidak melalaikan 
  • Pihak Green Concert akan berusaha sedaya upaya memastikan peserta dan artis menutup aurat dan bersopan

Kami sentiasa mencari ruang dan peluang dalam mewujudkan integrasi dan kefahaman yang jitu bagi warga kampus UTP. Tentunya usaha-usaha RMUTP untuk duduk semeja dan mencari penyelesaian dalam setiap kemelut yang melanda membuktikan bahawa RMUTP komited dan berusaha sedaya upaya untuk membina hubungan yang baik dengan semua golongan tanpa mengira sebarang perbezaan yang wujud.

"Sejujurnya kami masih mencari ruang-ruang yang membolehkan RMUTP tidak lagi menentang penganjuran konsert hedonisme di UTP. RMUTP sentiasa berusaha memberikan kefahaman dan mendoakan agar konsert hedonisme yang dijalankan di UTP mengikut lunas-lunas yang telah digariskan oleh Islam dan tidak melampaui batas yang ditetapkan Islam. Hal ini penting memandangkan majoriti penonton yang hadir adalah beragama Islam dan menjadi tanggungjawab kami untuk menjaga kebajikan warga Muslim di UTP"


RMUTP dan pendirian terhadap Green Concert

Sejujurnya, berdasarkan resolusi meeting yang pernah dicapai sepanjang mesyuarat yang dijalankan dengan penganjur konsert hedosisme setakat ini,  Green Concert yang akan berlangsung pada esok hari adalah ruang terbaik setakat ini untuk RMUTP menyokong dan menunjukkan kepada warga kampus integrasi dan kefahaman yang wujud antara RMUTP-Konsert Hedonisme. Segala perancangan yang ditetapkan NGC dan persetujuan yang dicapai melalui mesyuarat untuk Green Concert menepati apa yang digariskan oleh Prof Yusof al-Qaradawi, Pemimpin Ulama' Dunia Islam  mengenai hiburan dalam Islam. 


Sejujurnya kami sedia maklum bahawa tidak semua resolusi yang dibincangkan bersama penganjur konsert hedonisme sebelum ini berjaya dijalankan dengan jayanya.


"Namun fahamilah warga kampus sekalian, bahawa pendekatan RMUTP adalah memahamkan dan bukan memaksa. RMUTP percaya segala perancangan yang telah dirancang tidak berjaya dijalankan atas sebab-sebab yang tertentu dan sentiasa komited untuk terus berbincang dan mencari penyelesaian"

"Kami tidak pernah mengkritik sahaja seperti sesetengah pihak tetapi kami mengambil pendekatan memahamkan  dan berbincang kerana itu adalah kewajipan kami dalam usaha dakwah yang direncana oleh RMUTP dan diamanahkan oleh Allah Taala"


Statement Rakan Masjid

Sepanjang penubuhan RMUTP, tidak pernah walau sekali Presiden mengeluarkan kenyataan tidak membenarkan @ membenarkan mana-mana warga kampus terutamnya AJK Lajnah RMUTP untuk ke mana-mana konsert hedonisme. Maka, sebarang spekulasi mengenai penentangan terbuka RMUTP adalah tidak benar sama sekali.
"Untuk Green Concert yang akan diadakan dalam masa terdekat, RMUTP tetap mengambil pendirian yang sama untuk tidak mengeluarkan statement rasmi daripada RMUTP untuk membenarkan/tidak membenarkan AJK RMUTP ke sana memandangkan konsert ini bukan dalam kawalan kami dan kami tetap tidak mampu menjanjikan dan memastikan segala resolusi yang dicapai akan dilaksanakan oleh pihak penganjur. Untuk Green Concert, terpulanglah kepada warga kampus untuk menilai dan membuat pertimbangan masing-masing"


Namun, adalah difahami daripada penjelasan di atas bahawa inilah konsert pertama yang mempunyai peluang untuk menepati apa yang digariskan Islam dan mungkin akan menjadi contoh kepada warga kampus dalam penganjuran event-event hedonisme selepas ini melalui resolusi yang telah dicapai sekiranya dilaksanakan.

Kepada pihak NGC, ana berdoa semoga antum boleh mempertahankan resolusi yang telah dipersetujui bersama. Jauh di sudut hati kami, kami tetap risau dengan lambakan penganjuran konsert hedonisme yang bercambah seperti cendawan di kala hujan di UTP.


"Sekiranya pihak NGC berjaya menjalankan segala resolusi yang dibincangkan sebelum ini, maka tahniah ana ucapkan. Tidak mustahil NGC akan menjadi contoh kepada kerjasama terhebat di UTP dan akan menjadi contoh penganjuran konsert yang mengikuti lunas-lunas Islam dan perlu disokong oleh semua warga kampus tanpa mengira sebarang perbezaan sekiranya resolusi dijalankan sepenuhnya"




Penutup

Akhir kalam, nasihat/permintaan ana kepada semua penganjur konsert hedonisme; Jagalah suasana konsert dengan sebaiknya dan gunalah pendekatan motivasi, intelektual dan sebagainya yang memberikan kelebihan kepada kampus UTP melalui event-event yang dianjurkan. Sokonglah usaha-usaha intelektual yang menjadi nadi perjalanan kampus.


Untuk Green Concert pada esok hari, kami berdoa supaya semua resolusi yang telah dicapai akan berjaya dilaksanakan. Semoga hasil meeting yang mensasarkan Green Concert sebagai contoh aktiviti konsert hedonisme di UTP yang merangkumi semua aspek dan menepati sasaran semua pihak berjaya dijayakan. Bagi RMUTP, integrasi melalui pemahaman dan perbincangan akan terus dijalankan dari semasa ke semasa untuk keharmonian agama dan kampus.
Insya-ALLAH.








0 comments:

Post a Comment

 

siswaonchat

Disclaimer

This website is not under Universiti Teknologi PETRONAS responsibility.

The materials are provided "as is" and "as available", without warranty of any kind, implied, express or statutory. The UTPdaily team and Univesiti Teknologi PETRONAS shall NOT be liable for any loss or damage caused by the usage of any information or materials obtained from this website.

Categories

UTP Daily Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template

/*VISITORS COUNTER*/ /*RELATED POST AT THE BOTTOM*/ Related Posts with Thumbnails