Saturday, October 2, 2010

7 calon, 7 manifesto

3 Okt - Majlis Ucapan Umum para calon Pilihan Raya Kampus UTP 2010 pada malam tadi selamat berlangsung dengan penuh kesederhanaan. Walaupun tidak semeriah PRK 2008, namun respon hadirin terhadap majlis tadi adalah memuaskan dan mereka berasa gembira kerana dapat mendengar ucapan sulung calon-calon yang bakal mengambil alih tampuk kepimpinan MPPUTP.

Ucapan  terlebih dahulu dimulakan dengan calon-calon yang telah menang tanpa bertanding pada PRK kali ini. Seramai 9 orang calon yang kesemuanya menang di Kerusi Program masing-masing, berjaya menyampaikan visi dan visi mereka setalah terpilih untuk berada dalam kabinet MPPUTP 2010/2011. Mereka diberikan masa selama 3 minit oleh Pengerusi Majlis, Sdr Mohd Aizuddin Halim bagi menyampaikan ucapan.

Seterusnya, setelah selesai ucapan wakil-wakil Program, calon-calon yang bertanding bagi Kerusi Umum pula diminta untuk menyampaikan manifesto mereka. Ucapan dimulakan dengan Calon #1, Sdr Aidil Aznan Azwan Bin Abdul Azid.

Aidil dan 'konvo-konvonya'

Berpakaian tradisi baju Melayu merah lengkap bersamping, Aidil dilihat bergaya menyampaikan manifestonya. Segak dengan songkok hitam yang melambangkan semangat kepahlawanan Melayunya, Aidil tampil untuk perjuangkan perpaduan dalam kalangan warga kampus.

"One UTP, One Dream" , itulah tajuk menifestonya. Hal ini adalah manifestasi kekecewaan beliau melihat realiti perpaduan antara kaum, agama dan negara di dalam kampus ini yang masih kurang. Mengambil contoh apa yang berlaku dalam Titian Budi, Aidil yang juga bekas Bendahari program tersebut tampil memberikan cadangan penyelesaian terhadap masalah berkenaan.

Beliau yang mendapat tepukan gemuruh daripada jawatankuasa Pesta Konvokensyen beramai-ramai hadir pada malam ini, nyata tersenyum setelah usai memberikan ucapan. Sokongan kuat daripada komiti konvo adalah disebabkan beliau ialah Bendahari Convofair 2010, pesta yang akan berlangsung tidak lama lagi. Maka, Aidil sudah tentu akan mendapat undi yang banyak dari 'konvo-konvonya'. (konco-konconya)

Calon #2, berpengalaman luas

Muhammad Fitri Jamil merupakan seorang siswa Tahun Dua, jurusan Kejuruteraan Kimia. Mempunyai pengalaman luas dalam MPP sebagai Rakan exco sudah tentu memberikan sedikit kelebihan berbanding calon lain. Jejaka tinggi lampai ini tampil dengan manifesto "Enhancing the Quality", memberikan beberapa idea beliau bagi mempertingkatlkan kualiti MPP khususnya dan pelajar UTP amnya.

Pernah terlibat sebagai jawatankuasa kerja dalam pelbagai program di dalam pelbagai persatuan menjadikan beliau dikenali ramai. Di dalam Titian Budi, memegang jawatan sebagai Bendahari Bahagian Sponsor. Dan malam ini ternyata sokongan padu diberikan oleh rakan-rakan beliau.

Cili Padi

'Kecil-kecil Cili Padi', mengkin itulah pepatah yang sesuai untuk menggambarkan calon ketiga ini. Nadia Hartini Suhaimi, walaupun baru di Tahun Pertama, namun lenggok ucapannya memukau hadirin yang hadir. Diselang-seli dengan  lawak selamba, Nadia Hartini banyak menggunakan hujah-hujah daripada tokoh-tokoh ilmuan Barat.

Selain dapat menonjolkan keilmuannya dengan hujah-hujah begitu, beliau juga menunjukkan sifat perjuangan mahasiswa dalam diri beliau apabila turut membangkitkan semangat hadirin untuk menuntut hak mereka. Mengambil contoh Revolusi Chile yang dipimpin mahasiswa, Nadia nyata bersungguh-sungguh dalam merealisasikan manifestonya, "Voice is Our Right".

Keupayaan beliau dalam menjawab persoalan yang diajukan juga mengkagumkan. Jawapan yang selamba tetapi ringkas dan padat semasa menjawab persoalan tentang penambahbaikan MPP,nyata mengkagetkan hadirin.

Membina Legasi

Calon #4 yang masih lagi berada dalam fasa Latihan Industri (intership) di Za'ba bukanlah calang-calang calon. Nama penuh Siti Sara Lyana Badly Sham ataupun lebih dikenali dengan panggilan Sara ini merupakan bekas rakan exco dan exco bagi kepmipinan MPP yang lepas.

Kepetahan beliau dalam memberikan ucapan tidak ubah seperti ahli politik muda yang sedang berpidato. Pengalaman yang teramat banyak dalam MPP sebelum ini sangat-sangat memberikan kelebihan kepadanya. Dengan visi membina legasi dalam MPPUTP, Sara gah membawa manifestonya "Shaping a Legacy".

Bercita-cita untuk membawa MPPUTP ke peringkat nasional setaraf dengan perwakilan pelajar di IPTA-IPTA Lembah Klang, menjadikan dia nekad menjadikan perkara itu suatu realiti. Melihat kepada pengalamannya, bukanlah satu mustahil baginya untuk melakukan perkara itu.

Willing to Serve

Kebajikan merupakan agenda utama bagi setiap calon yang bertanding. Dan bagi Khairulanam calon #5 ini, beliau menampilkan manifesto "Willing to Serve" untuk menjadikan agenda kebajikan adalah keutamaan beliau. Sesuatu yang nampak mudah dan kecil, namun cukup-cukup bermanfaat bagi sekalian warga kampus jika dapat dilaksanakan.

Berjanji untuk memperjuang tempat parking kereta berbumbung, pasti akan menarik perhatian banyak pihak. Seperti yang sedia maklum, masalah parking adalah antara masalah utama dalam kalangan pelajar. Selain daripada kurangnya lot parking, tempat parking di kawasan lapang yang panas sudah tentu merimaskan ramai pemilik-pemilik kenderaan di UTP.

Sudah pasti perkara ini akan menjadi tarikan utama kepada calon ini yang akan menyebabkan beliau mendapat undi yang tinggi dari pelajar-pelajar yang mempunyai kenderaan.

Dari RCSU ke MPP

Hamzah Nawawi merupakan mantan Presiden RCSU sesi 2009/2010 dan kini sedang berpraktikal. Mempunyai pengalaman sebagai Presiden sebuah persatuan yang berprestij di UTP menjadikan Sdr Hamzah berada di tangga yang berlainan dengan calon-calon lain. Calon #6 ini juga mempunyai kelebihan dari segi sokongan, kerana ramai dalam kalangan ahli RCSU menyokong penuh hasrat beliau untuk betanding.

Penampilannya yang sentiasa kemas dan mesra  amat sesuai dengan gaya seorang presiden. Membawa misi "Rebranding MPP", Hamzah menjanjikan MPP yang 'mesra rakyat' jika terpilih untuk berada dalam Majlis Tertinggi (MT) MPP sesi 2010/2011 nanti.

Beliau juga menjanjikan integrasi kaum yang lebih mantap bagi pelajar-pelajar. Mengambil inspirasi kejayaan beliau mengintegrasikan kaum dan negara semasa dalam RCSU, Hamzah begitu optimis untuk melakukan perkara yang sama di dalam MPP nanti.


Wakil Antarabangsa

Pertama kali dalam sejarah menyaksikan PRK mempunyai calon dari kalangan pelajar antarabangsa. Rofans Beleam Hilisebua Manao yang merupakan bekas Timbalan Presiden Persatuan Pelajar-Pelajar Indonesia (PPI) Malaysia, merupakan yang pertama berbuat demikian.

Kebiasaannya, pelajar antarabangsa akan menduduki kerusi MT MPP melalui International Student Council (ISC) kerana terdapat peruntukan khas bagi pelajar antarabangsa untuk kerusi itu. Dan mereka akan melalui proses pilhanraya sendiri dalam kalangan pelajar-pelajar antarabangsa.

Namun, apa yang dibuat Rofans yang juga calon #7 adalah suatu langkah yang bijak. Hal ini kerana, Rofans tidak perlu merebut kerusi dalam ISC. Jika bertanding dalam ISC, hanya Presiden ISC yang akan menjadi MT dalam MPP. Dan jika bertanding terus dalam MPP, peluang untuk menang adalah cerah. 7 orang calon merebut 5 kerusi adalah sesuatu yang dianggap mudah bagi yang berkaliber seperti beliau.

Membawa manifesto "Realizing the Golden Generation", Rofans berjanji untuk meningkatkan semangat dalam kalangan pelajar. Mempuyai kapasiti sebagai bekas Timbalan Presiden PPI, sudah pasti Rofans akan menarik ramai penuntut-penuntut Indonesia untuk mengundi beliau. Dan ini secara tidak langsung bakal menambahkan peratusan yang keluar mengundi nanti.

Adalah diharapkan calon-calon dapat menggunakan sebaik mungkin ruang yang ada untuk berkempen. Suburkan demokrasi yang masih ada di bumi UTP ini. Selamat Berjaya.

-UTPdaily-

0 comments:

Post a Comment

 

siswaonchat

Disclaimer

This website is not under Universiti Teknologi PETRONAS responsibility.

The materials are provided "as is" and "as available", without warranty of any kind, implied, express or statutory. The UTPdaily team and Univesiti Teknologi PETRONAS shall NOT be liable for any loss or damage caused by the usage of any information or materials obtained from this website.

Categories

UTP Daily Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template

/*VISITORS COUNTER*/ /*RELATED POST AT THE BOTTOM*/ Related Posts with Thumbnails