Saturday, February 25, 2012

Pilihanraya Kampus, 'Pengundi Senyap' dan UTP

Pilihanraya Kampus (PRK) bakal menjelang. Namun, walaupun sudah masuk hari kempen yang ketiga, bahang PRK belum dapat dirasai. Hanya suam-suam kuku.

Banyak faktor dilihat menyumbang kepada perkara ini. Dan yang hangat diperkatakan ialah faktor mahasiswa UTP yang tidak cakna, tidak kisah dan tidak ambil tahu dalam hal ehwal semasa yang berlaku dalam kampus.

Ingatkah lagi dengan keratan akbbar di bawah? Ianya ditulis seorang pelajar yang menggelarkan dirinya 'Pengundi Senyap' kepada sebuah akhbar harian tempatan, hasil kekecewaan setelah melihat situasi yang berlaku di UTP.
Surat pelajar dari UTP yang dihantar ke sebuah akhbar

Walaupun begitu, keadaan sama tetap berulang pada tahun ini. PRK UTP dilihat LESU dan tidak bermaya. Seperti yang disebut dalam surat itu, ianya 'ibarat hidup segan, mati tak mahu'.

Apa tidaknya, proses pilihanraya untuk memilih kepimpinan baru dalam Majlis Perwakilan Pelajar (MPPUTP) seakan-akan tidak diendahkan oleh sebahagian besar warga kampus. Hanya segelintir yang sedar bahawa UTP sekarang berada dalam fasa PRK.

Jadi, tidak hairanlah jika masih ramai yang tidak tahu bilakah tarikh mengundi, siapakah calon-calon yang bertanding, berapa bilangan calon, dan di manakah tempat membuang undi? Ketidakcaknaan ini membawa kepada peratusan keluar mengundi yang rendah di UTP.

Jika dilihat rekod PRK UTP, peratusan keluar mengundi yang tertinggi adalah pada PRK 2008 iaitu 40%. Itu adalah PRK yang paling hangat dalam sejarah UTP. Manakala PRK yang lepas (Oktober 2010) pula hanya mencatatkan 20.9%. Kampus UTP adalah antara kampus yang mencatatkan peratusan keluar mengundi terendah antara IPT seluruh Malaysia.

Berapakah agaknya peratusan mengundi pada tahun ini? Adakah ianya sama seperti tahun-tahun lepas? Atau mungkinkah peratusan akan menjadi lebih rendah berikutan beberapa batch yang sedang bercuti 4 bulan? Adakah hadiah cabutan bertuah dan e-Voting di Kompleks Canselor mampu meningkatkan peratusan mengundi?

Semua ini bakal terjawab apabila selesainya proses kiraan undi nanti.

Tapi, persoalan lain yang timbul ialah dimanakah pihak yang selalu mengkritik MPP sebelum ini? Macam-macam komen dan komplen yang diutarakan untuk menghentam MPP. Namun, bila sampai waktu PRK, tidak seorang pun daripada mereka mengambil tanggungjawab untuk 'membaiki kelemahan MPP' dengan bertanding menjadi calon PRK.

Atau mungkin mereka sudah mempunyai calon yang boleh diharapkan untuk membawa prubahan dalam MPP nanti? Jika begitu, baguslah. Tapi jangan pula kita syok komen itu ini, tapi kita sendiri mengundi pun tidak.

Kami tertarik dengan satu 'qoute' popular dari seorang pelajar di tweeter dan Facebook berkenaan PRK,
"IF YOU DON'T VOTE YOU LOSE THE RIGHT TO COMPLAIN"”.

Sama-sama kita renungkan, dan SELAMAT MENGUNDI. -UTPdaily

0 comments:

Post a Comment

 

siswaonchat

Disclaimer

This website is not under Universiti Teknologi PETRONAS responsibility.

The materials are provided "as is" and "as available", without warranty of any kind, implied, express or statutory. The UTPdaily team and Univesiti Teknologi PETRONAS shall NOT be liable for any loss or damage caused by the usage of any information or materials obtained from this website.

Categories

UTP Daily Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template

/*VISITORS COUNTER*/ /*RELATED POST AT THE BOTTOM*/ Related Posts with Thumbnails